Open space kanceláře – symbol pracovního trhu nebo zbytečný přežitek?

Open space kanceláře – symbol pracovního trhu nebo zbytečný přežitek?

 

Fenomén open space, tedy otevřených kanceláří, se v dnešním pracovním prostředí stal snad již klasikou. Na jednu stranu nabízí flexibilitu, lepší komunikaci, ale i úsporu nákladů pro firmu. Na tu druhou si mohou zaměstnanci stěžovat na rámus, nesoustředěnost a nedostatek soukromí. Dříve nebo později se pravděpodobně setká s nějakou formou této moderní kanceláře každý. Na co se tedy připravit, jestli nastupujete do nového zaměstnání s open space? Jaké jsou tedy konkrétní argumenty pro a proti? A jak se zasadit o zlepšení podmínek?

 

Co je open space?

 

Ve své podstatě se jedná o systém uspořádání velkého množství pracovních stolů v jedné velké místnosti. Zaměstnanci tedy nesedí každý v nějaké své menší kanceláři, ale sdílejí otevřený prostor s ostatními kolegy. Mezi stoly bývají občas umístěné alespoň přepážky či rostliny k optickému oddělení. Právě prvotní pokusy o open space připomínaly jakési buňky nebo boxy, které byly rozmístěné v řadách těsně vedle sebe.

  vyhled-z-kancelare

Kanceláře na Smíchově u stanice metra Anděl

 

Ve velkých městech s mnoha komerčními nemovitostmi je open space častým jevem. Jako příklady profesí pracujících v obřích kancelářích prosklených administrativních budov či revitalizovaných průmyslových objektů lze uvést novináře, ajťáky, obchodníky nebo pracovníky call center. Zajímavý druh komerčních objektů představují coworkingová centra. Jedná se o formu pronájmu kanceláře, v tomto případě té sdílené, do níž může přijít pracovat kdokoliv. Je vhodná například pro takzvané freelancery, tedy pracovníky na „volné noze“.

 

Diagnóza SOS

 

Velké otevřené kanceláře jsou rozhodně součástí moderní doby, a to se svými pozitivními i negativními dopady. Do lékařských slovníků se dokonce i dostal nový pojem – SOS (Syndrom Open Space). Někteří odborníci ho považují za jednu z nových civilizačních chorob. K projevům syndromu patří bolesti hlavy, hučení v uších, únava, závratě, zažívací problémy nebo zvýšený krevní tlak. U části pacientů vede až k úzkostem a depresím.

  vstup

Kancelářská budova Green Point, Praha 5 –  Smíchov

 

Podle některých studií open space způsobuje stres a snižuje produktivitu práce. Přeci jen se kolem vás pořád něco děje, někdo prochází, další obědvá a jiní z kolegů vás mohou vyloženě obtěžovat častými otázkami nebo povídáním. A pokud má místnost špatně řešenou akustiku, může se pro vás pobyt v práci stát peklem v neustále hučícím úlu zvuků a ruchů. V otevřeném prostoru také můžete mít pocit, že vás neustále někdo pozoruje a kontroluje.

 

Nemusí být vše tak černé!

 

Toužíte po luxusní kanceláři, ale pracujte ve sdíleném prostoru? Stále totiž existuje spousta možností, jak si prostředí uzpůsobit svým představám. Základem ovšem je, že by vaše firma měla sídlit v kvalitní budově se zdravým vnitřním prostředím. Takové díky promyšleným řešením, moderním materiálům a technologiím umožní, abyste i v open space pracovali v maximálně vyhovujícím prostoru. A pokud to štěstí nemáte, nebo vás přesto trápí nějaké potíže, určitě je vhodné promluvit s vedením o tom, jak se cítíte a případné problémy řešit. Třeba se můžete zkusit domluvit na nějaký den práce z domova. Také můžete po konzultaci s kolegy jinak seskupit stoly. Například se snažte vytvořit z jednoho velkého prostoru menší části a dopřát tak všem více soukromí.

  komercni-budova

Exkluzivní komerční projekt Dynamica Waltrovka

 

Důležitá je i komunikace se spolupracovníky. Řekněte kolegům, že si například nyní nepřejete být rušeni. Pokud vás obtěžuje klasický kancelářský hluk a šum, investujte do dobrých zvukotěsných sluchátek. Dále prodiskutujte optimální teplotu, tak aby vyhovovala všem. A dbejte na dostatečný přísun čerstvého vzduchu a vhodného osvětlení.

 

Co se týče pozitivního vlivu, tento společný prostor sbližuje a utužuje kolektiv. Jelikož s kolegy sedíte a pracujete celý den, máte lepší šanci je poznat. Extroverti si mohou dokonce otevřený prostor a neustálou možnost pozornosti a kontaktu s lidmi užívat. Také je snazší řešit náhlé pracovní záležitosti s někým, kdo vám sedí „po ruce“. Pokud tedy pracujete v týmu, je rychlá výměna informací ceněným benefitem.

 

green-point

Kancelářská budova Green Point, Praha 5 –  Smíchov