Přežijí hotely dnešní těžkou dobu?

Druhá vlna pandemie nepřeje turisticky zaměřeným podnikatelům - zejména vlastníkům hotelů a ubytovacích zařízení. Jak si nyní hotely stojí a jak to s nimi bude do budoucna?

Přežijí hotely dnešní těžkou dobu?

Obor cestovního ruchu a hotelnictví u nás i ve světě zažívá temné časy. Od září opět drasticky ubylo zahraničních hostů a dopady krize v souvislosti s pandemií koronaviru tak silně pociťují majitelé ubytovacích zařízení. Ti se pomalu ani nevzpamatovali z finančních ztrát, které jim způsobila první vlna, a jejich byznys už znovu visí na vlásku. Kromě alternativních možností využití hotelů proto někteří z nich dokonce zvažují jejich prodej.

Zavřít, nebo najít alternativu?

Vládní restrikce výrazně omezily činnost hoteliérů, a ti mohou ubytovat pouze lidi ve výjimečných případech, například na pracovních cestách nebo ty nemocné covidem. Přestože tedy nejsou nuceni zcela zavřít, jako tomu bylo na jaře během první vlny, dopady budou stejně tvrdé.

Podnikatelé tak mají v této situaci několik možností. Některým z nich se kvůli vysokým nákladům nejvíce vyplatí zavřít úplně a doufat ve znovuotevření na jaře 2021. Kromě toho se mohou majitelé uchýlit k částečnému omezování provozu, snížení nákladů či zrušení plánovaných investic.

desinfekce Zdroj: https://hospitalitynews.ph/…086_crpd.jpg

Řada hotelů se nyní jednak spoléhá na pomoc států prostřednictvím kompenzací a jednak se snaží přežít hledáním jiného využití místo chybějících zahraničních turistů. Některé řetězce se tak například uchylují k tomu, že hotelové pokoje přeměňují na byty s flexibilní dobou nájmu. Posloužit mohou rovněž jako prostor pro pracovní schůzky nebo provizorní kancelář pro ty, kteří hledají bezpečné útočiště v čase karantény či klid na práci namísto hektického prostředí home office. Kapacity se vyhrazují i pro lidi nakažené koronavirem, což by mohlo odlehčit zdravotnímu systému.

hotelovy-pokoj Zdroj: https://www.pxfuel.com/…-photo-jmyqu

Ubyli cizinci, čeští návštěvníci to nezachrání

Na základě údajů a predikcí Asociace hotelů a restaurací České republiky z měsíce října vyplývá, že až dvě třetiny ubytovacích zařízení v Česku počítají do konce roku s maximálně 30% obsazeností. Dle analýzy hrozí, že v hlavním městě bude na konci roku uzavřena téměř polovina podniků. Jen za měsíc září se zde uzavřelo 10 % ubytovacích kapacit.

Podobné závěry vyplývají rovněž z údajů, které začátkem listopadu zveřejnil Český statistický úřad. Podle nich se v hotelech, penzionech a kempech ubytovalo od července do konce září šest milionů lidí, tedy v meziročním srovnání o 20,7 procenta méně. Za celý letošní rok se zatím poptávka po ubytování snížila o více než 40 %. Nejlepší období pro hotely představovaly letní měsíce, kdy se hojně na dovolenou v tuzemsku vydávali Češi – konkrétně se jednalo o téměř 5 milionů, což je o 17 % více než v loňském roce. Alespoň částečně tak kompenzovali propady způsobené úbytkem zahraničních turistů.

karlu-v-most Zdroj: https://pixabay.com/…ity-5199901/

V následujících měsících ale patrně s ohledem na přetrvávající druhou vlnu ke zlepšení nedojde. „Do konce roku bude situace na trhu stejná. Od začátku toho příštího bude nabídka a počet hotelů na prodej narůstat, neboť část z nich není zkrátka reálné udržet,“ tvrdí Jiří Kučera, šéf realitní kanceláře Luxent – Exclusive Properties.

Přibývá hotelů na prodej

To vše se pochopitelně projevuje na cenách hotelů na trhu, které vykazují značný pokles. Jiří Kučera z Luxentu k tomu říká: „Dle mého názoru je snížení o 10 % tou nejoptimističtější variantou. Troufám si tvrdit, že v následujících měsících se ceny hotelů propadnou dokonce až o 30 %. Samozřejmě to záleží na mnoha faktorech, například lokalitě, velikosti hotelu, výšce úvěru a podobně.“

Situace tak do značné míry nahrává investorům, kteří vyčkávají a mají zájem koupit hotely co nejvýhodněji. Stojí především o ty v oblíbených turistických lokacích, tedy ve větších městech a kulturních centrech. „Touto optikou můžeme mluvit hlavně o městech jako Praha, Karlovy Vary a Český Krumlov. Mimo ně příliš nepozorujeme snahu prodávat – jedná se de facto o odlišný trh než ten s rekreačními zařízeními například na horách, která často fungují jako rodinné firmy. Klíčovou roli u nákupu hotelů hraje právě umístění. S poklesem atraktivity je pak potřeba, aby byl hotel větší nebo luxusnější,“ vysvětluje Jiří Kučera.

 

Zdroj titulní fotky: https://pxhere.com/cs/photo/950907 

Life & style

Novinky ze světa realit